Champions

Stormberg – den samfunnsengasjerte lillebroren

– Det er ikke den sterkeste som overlever, men den mest tilpasningsdyktige, sier daglig leder og grunnlegger Steinar J. Olsen i Stormberg som har levert overskudd i 18 av 20 år i en særdeles tøff sportsutstyrbransje.

I 1998 hadde Stormberg fire ansatte og en omsetning på 3,8 millioner kroner. I 2016 var antall medarbeidere 360 og omsetningen 363,5 millioner. I 2014, 2015 og 2016 ble Stormberg kåret av folket til Norges mest bærekraftige bedrift i Sustainable Brand Index, og i 2018 havnet de på tredjeplass, bak NSB og Flytoget.

Stormberg er et annerledes selskap. Gründeren har et brennende samfunnsengasjement, og mener at alle mennesker fortjener en sjanse uansett hvilken fortid de har. Derfor har Stormberg også satt seg mål som ikke handler om kroner og øre. 25 prosent av de ansatte har en bakgrunn som gjør det vanskelig å få innpass i arbeidslivet.

I undersøkelsen vår havner Stormberg på 11. plass, en veldig sterk plassering gitt bransjen de er i. Nærmeste konkurrent havner 40 plasser lenger ned.

Steinar J. Olsen er daglig leder og grunnlegger av Stormberg.

Kundeopplevelse – noe større enn en handleopplevelse?

– En viktig nøkkel er at vi er et verdidrevet selskap med en misjon om å gjøre verden til et litt bedre sted, sier Steinar J. Olsen entusiastisk på telefonen, i bilen på vei fra Kristiansand til Oslo.

– Vi har klart å gå fra ord til handling når det gjelder å ta samfunnsansvar. Dette har bidratt til at vi har veldig engasjerte og lojale medarbeidere, som finner mening med jobben de gjør. Det gjør at de leverer gode opplevelser til kundene. Stormberg har også fra første dag vært en kundefokusert virksomhet. Medarbeiderne vet at det ikke daglig leder som betaler lønnen deres, men at det er kunden, sier han.

Olsen fortsetter med en historie for å illustrere poenget:

– I 2011 ga jeg ut en bok, "Samfunnsansvar – fra ord til handling". Der hadde jeg skrevet ordet kunde med stor K gjennom hele boken. Forlaget mente at dette måtte være en skrivefeil, ler han, og trekker frem enda et eksempel:

– Ved hovedkontoret ligger Stormbergs største butikk på 1500 kvadratmeter. Vi som jobber i Stormberg, har våre parkeringsplasser lengst fra inngangen. Kundenes plasser ligger nærmest. Et tydelig signal både til kunder, og ikke minst ansatte. Kunden er sjef!

Veldig viktig å kjøpe etisk i disse dager med skatteparadiser etc. Har sans for verdiene, og prøver å kjøpe det jeg trenger av denne type produkter der!

Tillit handler om åpenhet

Hos Stormberg bygges tillit gjennom aktiv dialog, åpenhet og gjennomsiktighet. Sosiale medier brukes utstrakt for å holde dialogen med kunden, og viktig tema tas opp der. Det kan for eksempel handle om inkludering og mangfold på arbeidsplassen, etisk handel eller hvordan de jobber med bærekraft. Kundene setter stor pris på dette, og det har vært en positiv og nyttig dialog hvor Stormberg lærer mye om hva kundene er opptatt av.

For en organisasjon opptatt av integritet er åpenhet og gjennomsiktighet viktig. Steinar J. Olsen forteller om utfordringer og dilemmaer de står overfor, eksempelvis gjennom produksjon i asiatiske land. De var den første merkevaren i Norge med åpne fabrikklister med detaljer om hvor klærne er produsert.

I dag blir det sett på som en forutsetning for at merkevareprodusentenes arbeid med etikk og miljø skal være troverdig.

– I Stormberg er vi ærlige om forbedringsområder, og denne gjennomsiktigheten tror jeg kundene verdsetter i stadig større grad. Vår holdning til merkevarearbeid er at det skal være konsistens mellom det vi sier og det vi gjør. Dette betyr jo da at det blir enklere å levere på forventninger i møte med kundene, sier grunnleggeren.

Den genuine interessen for kunden gjør også Olsen til en annerledes toppleder. Han leser det meste av det som er i Stormberg sine sosiale medier, og oppfordrer kundene til å ta kontakt direkte. Mye svarer han på selv, og han passer alltid på at alle får et godt svar.

Vi tror at en verdidrevet merkevare som Stormberg, stiller sterkt i et marked hvor det blir flere valgmuligheter. Kunder vil da blir mer bevisste på hvem de er og hvem de handler med.

Steinar J. Olsen, daglig leder i Stormberg.

Digitaliseringen – hvordan vokse videre?

Men hvordan skal lille Stormberg fortsette sin vekst i en stadig mer digitalisert verden? Frykter de ”Amazon-effekten” også i norsk sportsbransje, hvor store plattformer bruker en data-drevet tilnærming for å spise markedsandeler? Hva er det ved Stormberg som gjør selskapet motstandsdyktig?

– Den digitale konkurransen kommer til å bli sterkere. Men vi tror at en verdi-drevet merkevare som Stormberg, stiller sterkt i et marked hvor det blir flere valgmuligheter. Kunder vil da blir mer bevisste på hvem de er og hvem de handler med. Stormberg har aldri hatt typisk vekstambisjoner, men veksten har kommet gjennom at vi har tatt vår del av ansvaret for samfunnet, fokusert på kunden, gitt kunden mye turtøy for pengene og bygget stein for stein, sier Olsen.

– Det betyr ikke at vi ikke omfavner digitalisering. Tvert imot. Vi var tidlig ute med nettbutikk i 2008, og har nå integrerte salgskanaler på tvers av web, mobil og butikk. Det betyr at det er fritt for kunden å velge hva som passer best, og det totale sortimentet er tilgjengelig på tvers av butikk og web.

Ved siden av inkludering og bærekraft, er innovasjon den tredje verdien hos Stormberg. Dette stimulerer til nytenkning og medarbeidere som tør å eksperimentere.

– Forandring er det eneste konstante. Det gjøres løpende oppgradering av den digitale plattformen. Personalisering og bruk av kunstig intelligens bygges inn for å kunne gi like god råd på web som i butikk. Det satses også tungt på mobilkanalen, hvor vi ser den klart største veksten. Og på lageret er det 48 roboter som pakker for en utsendelse kunden kan få i butikk, på jobben eller hjemme, sier Olsen.

Den tilpasningsdyktige som overlever

For å vite hva kundene er opptatt av, spør Stormberg dem kontinuerlig. De har løpende avstemminger knyttet til produkter, design og fargevalg på kolleksjoner, og de sender tusenvis av mailer for å få feedback. Denne kundefeedbacken gir mulighet for å lære.

– Det er ikke nødvendigvis den største aktøren som overlever, sier Steinar J. Olsen og trekker paralleller med Darwin sitt sitat:

– Det er ikke den sterkeste, men den mest tilpasningsdyktige!

Kontaktperson:

Yngve Fjell

Director | Customer Advisory

E-post
yngve.fjell@kpmg.no