Innsikt

Oppskriften på en global suksess

IKEA, Specsavers, Apple, Mc Donald's og Microsoft er globale merkevaresuksesser vi alle kjenner til. Men hva skal egentlig til for å skape gode kundeopplevelser på tvers av landegrenser?

Merkevarene som lykkes globalt, har klart å skape kundeopplevelser som kan overføres på tvers av land og kulturer. De er forankret i en unik emosjonell eller rasjonell differensiator med universal slagkraft, kombinert med lokale merkevarekampanjer og opplevelser som reflekterer lokal livsstil og kultur.
 
De globale toppselskapene har lært hvor linjen mellom standardisering og lokal sensitivitet skal trekkes, noe som gir en god kobling mellom lokale kunder og det globale produktet. I 2016 hadde IKEA 389 varehus i 46 land. Produktene er stort sett like på tvers av regioner og land, men måten de er posisjonert, kommunisert og markedsført varierer fra land til land.

En nyansert tilnærming

Ledende globale merkevarer har et universelt tema i kjernen og forteller den samme merkevarehistorien over alt, samtidig som de er oppmerksomme på nyansene i hvert marked de opererer i. Kundenes prioriteringer og utfordringer varierer fra land til land, noe selskapene har et reflektert forhold til i sin lokaliseringsprosess.

Organisasjonsstruktur og oppsett er en nøkkelfaktor for å finne den optimale balansen mellom standardiserte globale og nyanserte lokale prosesser. Hvor skal selskapets hovedkontor ligge, og hva skal sentraliseres der, hvordan forvaltes kunnskap og kompetanse rundt omkring i verden og hvordan skal medarbeidere kommunisere og samhandle med hverandre på tvers av landegrenser? Sammenkobling av mennesker i organisasjonens nettverk er en kritisk komponent for å bygge en global suksess.

Å være den første i markedet som demonstrerer lokal relevans med et globalt rammeverk i ryggen, har vist seg å være en vinnerformel.

Kontaktperson:

Yngve Fjell

Director | Customer Advisory

E-post
yngve.fjell@kpmg.no